طراحی محتوای بخش های اصلی مقاله
پاسخ به سوالات زیر در چند خط به همین ترتیبی که آمده است، می تواند یک مقاله علمی- پژوهشی را طراحی و شکل دهد و عملا مشخص کند در هر بخش از مقاله چه مطلبی قرار است بیان شود.
۱ . مقدمه :
»ایده اصلی مقاله چیست ؟
»چرا این ایده مهم است؟
»چه نوع آوری انتظار می رود که این مقاله داشته باشد؟
»ترتیب مطالبی که در ادامه مقاله می آید چیست؟
۲ . مرور ادبیات:
»چه کار هایی تا به حال در ارتباط با ایده اصلی مقاله صورت گرفته است؟
»چه خلأیی در کارهای گذشته وجود دارد که نشان میدهد نوآوری مقاله ما واقعاً جدید است؟
»مفاهیم و مبانی نظری که مقاله ما بر آن استوار است کدام است؟
۳ .روش شناسی:
»سوال تحقیق مقاله ما چیست؟
»طراحی کلی تحقیق ما کدام است؟
»چه قدم هایی را برای استخراج یافته های تحقیق و پشتیبانی آنها برداشتیم؟
»چه ابزارهایی در این راه استفاده شده است (ابزارهای جمع آوری داده ها و تحلیل آنها)؟
۴ .یافته ها و تحلیل:
»نتایج تحقیق ما چه هستند؟
»این یافته ها چگونه پاسخ سوال تحقیق ما را می دهند؟
۵ .بحث و نتیجه گیری:
»یافتههای تحقیق ما چه ارتباطی با مطالعات و کارهای مرتبط انجام شده قبلی دارد؟
»چه یافته های جدیدی با نوآوری هایی را به کارهای قبلی اضافه می کند؟
»چه ضعفها و محدودیت هایی مقاله ما دارد؟
»چه پیشنهاداتی برای پژوهش های بعدی می توان داد؟
مقالات پذیرفته شده در کنفرانس معمولاً به سه صورت برای شرکت کنندگان ارائه می شود:
الف- ارائه شفائی Oral: مقاله به صورت شفاهی در زمان معینی برای حاضرین ارائه می شود و معمولاً پس از آن وقتی برای پرسش و پاسخ در نظر گرفته میشود فایل ارائه باید به صورت پاورپوینت باشد
ب- پوستر : اگر شخص نتواند یا نخواهد مقاله را به صورت شفاهی ارائه دهد و یا داوران با ارائه مقاله به صورت پوستر موافقت کردهاند میتوانند پوستر مقاله را تهیه کرده و در محل تعیین شده قرار دهد معمولاً زمان مشخصی در اختیار نویسنده قرار داده میشود تا بتواند در مورد مقاله خود به شرکتکنندگان توضیح دهد
ج- درج در کتابچه مقالات: این سطح از پذیرش در پایین ترین مرتبه قرار دارد و تنها مقاله در کتابچه مقالات منتشر شده و توسط نویسندگان در همایش ارائه نخواهد شد
عمده دلایل رد مقالات:
» انتخاب نام مناسب هدف ( محور یا مجله)
» طراحی ضعیف مطالعه
» زبان و ادبیات ضعیف
» روش_شناسی نامناسب و ناقص تبیین شده
» آزمون های آماری نامناسب
» توصیف نادرست و اغراق آمیز نتایج
» ضعف در مقدمه و بحث
» فقدان اصالت
“اصطلاحات رایج در ارسال مقاله به مجلات یا رویداد های علمی بین المللی”
تمپلیت (Template) :
الگوی نگارش یک مقاله علمی.
سابمیت (Submit) :
ثبت و ارسال مقاله به یک مجله یا کنفرانس را سابمیت میگویند. سابمیت به معنای ارائه کردن است و فقط باعث معرفی کردن مقاله در آن مجله یا رویدادعلمی است و هیچ امتیاز علمی نداسته و جز رزومه محسوب نمیشود.
ادیتور(Editor)
شخصی که مدیریت مجله را برعهده دارد. و معمولا مقالات را برای بررسی علمی به یک، دو، سه … نفر که توانایی بررسی مقاله را دارند ارسال میکند و از آنها میخواهد که نظرشان را درباره مقاله بگویند.
ویت ادیتور (With Editor)
مقاله به دست ادیتور رسیده و بدنبال شخصی یا اشخاصی مناسب است تا مقاله را داوری کنند
ریفرینگ یا ریفرکردن (Refereeing)
داوری کردن. در این مرحله مقاله توسط داور یا داوران مقاله مورد بررسی قرار می گیرد. این اصطلاح در برخی از مجلات معادل Review یا همان بررسی کردن است.
آندر ریویوو (Under Review) :
مقاله تحت داوری است و باید منتظر نتیجه ماند.
ریوایز (Revise) :
حالتی که داوران بر این نظرند که مقاله باید اصلاح شود.
اکسپت (Accept) :
مقاله جهت چاپ در مجله پذیرفته شده است.
منیو اسکریپت (manuscript) :
به معنی دست نویس می باشد و در واقع همان مقاله ای است که برای مجله ارسال شده ولی هنوز به چاپ نرسیده است.
ریجکت (Reject) :
به معنای رد مقاله است
نشرحشو (مکرر) Redundant Publication
نشر حشو یا مکرر در انتشارات علمی به اثری گفته می شود که قبلا منتشر شده و مجدداً کل آن به عنوان اثری نــو و تنها با افزودن برخی داده ها بازنشـر می شود بدون اشاره یا استنادی به اثر مرجع.
این امر می تواند به دلایل زیر عملی نامناسب شمرده شود:
• فرا تحلیلی ناقص به جای ارائه تحقیقی اصیل.
• نقض حقوق و مالکیت معنوی صاحب اصلی اثــر.
• افزایش بیهوده حجم منابع قبل بدون عرضه کار جدید.
• تکرار داده ها و اتلاف وقت و گمراهی پژوهشگران و مخاطبان ( ایجاد واگرایی به جای همگرایی میان داده های کاملاً مرتبط که در پژوهش های بعدی هنگام تجزیه و تحلیل آنها رخ می دهد)
• تاکید بیهوده بر اهمیت یافته های تحقیق از طریق نشر بیش از یکبار آنها در حالی که الزامی علمی چندانی ندارد.
سرقت علمی یا Plagiarism می تواند شامل موارد زیر باشد:
• ارائه ایده یا محتوی علمی جدید از منبعی که در حال حاضر موجود است، بدون ذکر منبع.
• کپی کردن کلمات یا ایده های دیگران و یا استفاده از آنها بدون ذکر منبع
• عدم قرار دادن نقل قول در جملاتی که نقل قول شده است.
• اطلاعات غلط در خصوص منبع نقل قول.
• تغییر کلمات بدون تغییر ساختار جمله اصلی بدون اینکه منبعی بر آن ذکر شود.
• کپی کلمات و یا ایدهها که بخش اعظمی از متن را تشکلیل دهد، چه بــا ذکر و یا بدون ذکر منبع.
نکته قابل تامل اینکه در برخی شرایط سطح مورد قبول کپی کلمات و مطالب آثارعلمی کمتر از ۳۰ % تعیین می شود این درحالی است که با وجود همین شرط نیز مورد قبول اکثر جوامع علمی و دانشگاهی به لحاظ عدم رعایت اصول اخلاق حرفهای نمی باشد.
بیست و ششمین کنفرانس بین المللی شبکه های توزیع نیروی برق
اردیبهشت ۱۴۰۱ – تهران IAEEE